Til Menu
Hvor Ofte Skal Vi Bede?
af Rick Renner

Bed altid med al bøn og andragende bed på alle tidspunkter, bed i Ånden, og
vær årvågne dertil med stadig udholdenhed og bøn for alle de hellige.
— Efeserne 6:18.

Hvordan er dit bønneliv? Er bøn en central og væsentlig del af dit liv, eller er det noget, du kun gør, når du er sammen med andre troende? Er bøn en daglig disciplin for dig, eller beder du primært, når du kommer i problemer? Beder du, når du er alene hjemme, eller oplever du, at du kun beder og tilbeder Herren, når du kommer i kirken og er i nærværelse af andre tilbedende og bedende mennesker?

At bede regelmæssigt kræver disciplin. Desværre er de fleste mennesker "tændt igen, slukket igen," når det kommer til bøn. De er trofaste et stykke tid, men så falder de ud af bønnen, fordi de er for trætte til at stå tidligt op, eller de bliver distraheret af andre ting. Men hvor ofte skal vi bede? Efeserne 6:18 giver os svaret! Den siger: "Bed altid med al bøn og bøn i Ånden og våger dertil med al udholdenhed og bøn for alle hellige."

Ordet "altid" er taget fra den græske sætning en panti kairo. Ordet da ville være bedre oversat til. Ordet panti betyder hver og en. Man kan sige, at dette ord panti er et altomfattende ord, der omfatter alt, inklusive de mindste og mindste detaljer. Det sidste ord i denne græske sætning er ordet kairo, det græske ord for tider eller årstider. Når alle tre af disse ord bruges sammen i én sætning ( en panti kairo ) som i Efeserbrevet 6:18, kunne de oversættes mere nøjagtigt ved hver lejlighed.

Efeserne 6:18 formidler denne idé:

"Bed når som helst, der er en mulighed - uanset hvor du er, eller hvad du laver. Brug enhver lejlighed, hver årstid, hvert muligt øjeblik til at bede...." Dette fortæller os tydeligt, at bøn ikke er valgfri for den kristne, der er seriøs omkring sit åndelige liv. Ifølge dette skriftsted skal troende gøre bøn til en topprioritet. Alligevel bliver bøn desværre stort set ignoreret af den gennemsnitlige kristne i dag.

Hvis bøn ikke er en prioritet i dit liv lige nu, hvorfor så ikke gøre det til en prioritet fra i dag? Du siger måske: "Men jeg har ikke tid til at bede." Du har tid til at gøre, hvad du virkelig har lyst til. Hvis det virkelig ligger i dit hjerte at bede, kan du finde tiden. Og hvis din tidsplan er så travl, som du tror, den er, så tag Efeserne 6:18 til dig. Grib enhver ledig tid, du kan finde, og gør det til din bønstid. Hvorfor ikke starte denne dag rigtigt? Træf en kvalitetsbeslutning om at gøre bøn til din første ordre!

Min bøn for i dag
Herre, jeg beder dig hjælpe mig med at blive konsekvent i bøn. Jeg indrømmer, at andre ting har distraheret mig fra at være i dit nærvær, men jeg beder dig om at tilgive mig for dette og give mig styrke til at sige nej til de ting, der bliver ved med at trække mig væk fra tiden i bøn. Tak fordi du hjælper mig med at gøre dette til en høj prioritet i mit liv. Jeg ved, at jeg med din hjælp kan lære at disciplinere mig selv til at bede. Tak for at hjælpe mig med at komme i gang på den rigtige vej i dag!
Jeg beder dette i Jesu navn!


Min bekendelse for i dag
Med Guds hjælp har jeg magten til at sige nej til de forstyrrelser der bliver ved med at prøve at stjæle min tid med Gud. Bøn er en topprioritet i mit liv; derfor er jeg konsekvent og vanemæssig i min bøn. Intet har højere prioritet end den tid, jeg bruger hver dag med Gud. Fra dette øjeblik vil jeg være så trofast som muligt, når det kommer til dette spørgsmål om bøn!
Jeg erklærer dette ved tro på Jesu navn!


Spørgsmål at besvare

1. Har du været "tændt igen, slukket igen," i dit bønsliv? Hvad bliver ved med at distrahere dig fra at være konsekvent i dit bønsliv?

2. Hvilken type begivenhed i dit liv får dig konsekvent ud af bøn og ind i en tid med bøn?

3. Hvilke ændringer skal du foretage i dit liv eller miljø for at sikre, at dit bønsliv bliver disciplineret og konsekvent?


OP